|
Ниското ниво на Витамин Д в кръвта се свързва с увеличаване на смъртноста при възрастни – това показват няколко проучвания напоследък. Публикации на учени от Холандия, Австрия и САЩ показват, че се увеличава и смъртноста от болести на сърцето, както и от множество други заболявания. „Нашите резултати трябва да послужат за основа на бъдещи проучвания, които да докажат, дали приемането на добавки с този витамин намалява риска от ранна смърт. Това сега не е доказано.” – заявява професор Стефан Пилц, от Медицинския Университет в Грац, Австрия. Наскоро бяха публикувани и резултатите от друго изследване от Холандия. В продължение на 6 години са проследени 614 мъже и жени на срена възраст 64 години. В началото, а после на равни периоди е измервано нивото на Витамин Д в кръвта. В края на проъчването имало 51 починали, 20 от които от сърдечносъдови болести. Хората с ниски нива на Витамина са показали до 3 пъти по-висока смъртност. Подобни изводи се наблюдават при почти всички проведени досега изследвания. Витамин Д има две биологично активни форми. Д3 , известен още като холекалциферол и Д2 - ергокалциферол. Източник на витамина са тлъстите риби, овеса , млякото, яйцата, магданоза. При излагане на тялото на слънчева светлина в кожата се образува Вит.Д и се натрупва като резерв в организма. Тези резерви са достатъчни за около 6 месеца. Смята се, че тази форма е по-активна и важна за органиизма. Проблема с недостига на витамина е най-остър в северните страни, където облъчването със слънчева светлина на кожата е недостатъчно. При възрастни недостатъчното му количество в организма може да доведе до остеопороза, фрактури на кости, мускулна слабост, сърдечносъдови болести, и различни форми на рак. Най-добрата профилактика на всичко това е излагането на тялото на слънце когато има възможност през цялата година. Важна е рзбира се и разнообразната храна.
|